Volejte zdarma naši zelenou linku
800 010 111

Navigace

Jak napsat pro svoji firmu kvalitní byznys plán?

Byznys plán není zmiňován v české legislativě; obchodní zákoník ani živnostenský zákon jej nijak neupravují ani nedefinují. Sestavení podnikatelského plánu tak není z právního hlediska podmínkou pro založení firmy. Přesto je vytvoření byznys plánu zásadním krokem pro každou začínající firmu.

Byznys plán není zmiňován v české legislativě; obchodní zákoník ani živnostenský zákon jej nijak neupravují ani nedefinují. Sestavení podnikatelského plánu tak není z právního hlediska podmínkou pro založení firmy. Přesto je vytvoření byznys plánu zásadním krokem pro každou začínající firmu. Je rovněž často vyžadován bankami nebo potenciálními investory při jednání o možnostech financování. Podívejme se blíže na byznys plán a na části, které by měl obsahovat.

Co je byznys plán?

Jedná se o dokument, který popisuje vaše podnikatelské cíle a způsoby, jak chcete stanovených cílů dosáhnout. Měl by popisovat stávající situaci, budoucí výhled a cesty k jeho dosažení. Jeho obsahem by také měla být analýza trhu a konkurence. Měl by sdělit, proč bude daný byznys úspěšný a kolik to bude stát.

Byznys plán by měl být stručný a přehledný, není potřeba sepisovat dlouhé stohy papírů, které by stejně nikdo nečetl. Podnikatelský plán musí být realistický. Nesnažte se nadhodnocovat pozitivní očekávání ani podceňovat náklady či rizika.

Co musí obsahovat kvalitně sestavený byznys plán?

Prvním krokem je definice vaší podnikatelské vize a mise. Ujasněte si, jakým způsobem chcete přinést na trh unikátní hodnotu. Popište, co přesně nabízíte, jaké jsou výhody oproti konkurenci a jakým způsobem plánujete produkt nebo službu rozvíjet. V jaké situaci se zákazníkovi hodí nabídka vaší firmy a jakou hodnotu mu přinese? Pomůže vyřešit nějaký problém zákazníka nebo mu usnadní či zefektivní nějakou činnost? Co dělá nabídku vaší firmy unikátní?

Zamyslete se také nad tím, jaké činnosti potřebujete realizovat, abyste zákazníkům hodnotu dodali. Zejména jak své produkty či služby vytvoříte a poskytnete nebo dodáte zákazníkům. Jsou k tomu zapotřebí speciální zdroje, vývoj nebo znalosti? Popište rovněž hlavní zdroje, které k tvorbě a dodávce hodnoty vaše firma potřebuje. Může se jednat o technické vybavení, kancelář, znalosti a samozřejmě o lidské zdroje.

Následně je důležité provést důkladnou tržní analýzu, abyste pochopili své potenciální zákazníky, konkurenci a tržní trendy. Kdo jsou zákazníci, na které cílíte? Jsou to lidé nebo firmy? Jak se dají charakterizovat? Na jak velkém trhu se nachází? Kolik peněz jsou asi ochotni utratit za vaši nabídku?

Dalším krokem je definice cesty vašich produktů nebo služeb k zákazníkovi. Je potřeba promyslet, kde se zákazník dozví o vaší nabídce. Můžete využít online cesty, jako jsou webové stránky či sociální sítě, nebo tradičnější kanály, jako například reklamu v odborném časopisu, v rádiu či na billboardu. Zajímavou možností může být i účast na oborové konferenci nebo sponzoring, a to i pro začínající firmy. Když zákazníka nabídka zaujme, jak proběhne nákup? Přímým kontaktem s obchodním zástupcem vaší společnosti nebo přes distributora či v obchodě?

Finanční plán je také nezbytnou součástí byznys plánu. Musí obsahovat odhad příjmů a výdajů. Dobré je také zvážit, jak plánujete získat kapitál pro svůj podnik. Co se týče struktury nákladů, zaměřte se na to, kolik vás bude stát měsíční provozování klíčových aktivit včetně zajištění potřebných zdrojů. Na straně příjmů je potřeba se zaměřit na stanovení ceny, kterou chcete, aby zákazníci platili za hodnotu, kterou jim dodáte. Můžete vyjít z analýzy trhu a konkurence, tedy jednoduše řečeno – jaké ceny má konkurence a kolik jsou zákazníci ochotni a schopni platit. Zvažte také, jakým způsobem bude platba probíhat a zda bude jednorázová, nebo půjde o pravidelné předplatné.

Podoba podnikatelského plánu a jeho využití

Obsah podnikatelského plánu popsaný výše lze zpracovat v různých podobách dle plánovaného použití. Pro vytvoření přehledné základní verze lze úspěšně využít šablonu byznys plánu ze strategyzer.com, která je pro interní potřeby zcela dostačující. Zejména na začátku podnikání nebo při rozjezdu nového projektu vám pomůže utřídit si myšlenky a ujistit se, že jste na nic podstatného nezapomněli. Pro využití ke komunikaci s externími partnery ji můžete případně doplnit dalším textem. Zejména doplňte identifikační údaje vašeho podnikatelského subjektu, ať už jde o podnikání fyzické osoby formou OSVČ nebo podnikání formou obchodní společnosti.

Pokud podnikatelský záměr sestavujete za účelem podání žádosti o finanční příspěvek k podnikání na úřad práce, doplňte informace požadované úřadem. Dle našich zkušeností dostanete k tomuto účelu speciální formulář.

Ovšem nejčastěji se byznys plán mimo firmu komunikuje s bankami nebo potenciálními investory při jednáních o možnostech financování podnikání. V tom případě nezapomeňte plán doplnit o možná rizika a jejich řízení. Identifikujte potenciální rizika spojená s vaším podnikáním a navrhněte plán, jak těmto rizikům čelit nebo je minimalizovat. Je důležité mít v byznys plánu i exekutivní souhrn, který poskytuje stručný přehled o celém plánu a je často první částí, kterou investoři čtou. Proto se obvykle dává na začátek celého dokumentu. Investorům je dobré sdělit, jaké kroky z podnikatelského plánu již byly realizovány. Tedy například, že již máte založenou společnost a investovali jste do firmy nějaké vlastní finanční prostředky a čas. Tím ukážete, že sami dostatečně věříte svému plánu.

Pamatujte, že byznys plán není statický dokument. Měl by se pravidelně aktualizovat a odrážet tak změny ve vašem podnikání i změny na trhu.


Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?

Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.

Často kladené dotazy 800 010 111