Volejte zdarma naši zelenou linku
800 010 111

Navigace

Pořízení a provoz osobního automobilu ve firemním majetku

Řada podnikatelů a majitelů firem tak řeší, jak na pořízení auta do firemního majetku a co s následným provozem?

Ve velké většině oborů podnikání lze využít osobní automobil. Řada podnikatelů a majitelů firem tak řeší, jak na pořízení auta do firemního majetku a co s následným provozem? Podívejme se na účetní aspekty osobního automobilu ve firemním majetku a na provozní náklady.

Pořídit auto do firemního, nebo do soukromého majetku?

Zařazení osobního automobilu do účetnictví firmy je možné v případě, že vozidlo bude využíváno pro podnikatelskou činnost. Kromě firem stejně postupují i podnikající fyzické osoby. Doporučujeme ovšem vždy předem promyslet, zda se pořízení osobního automobilu do firemního majetku vyplatí. Nese totiž s sebou administrativní a daňové povinnosti. To platí zejména, pokud bude auto využíváno rovněž na soukromé účely. V takové situaci vám může v rozhodnutí pomoct, jaký očekáváte poměr soukromých a služebních jízd.

Odpisy a snížení daňového základu

Zařazení auta do majetku umožňuje firmě odpisovat hodnotu vozidla z daňového základu, protože jde o dlouhodobý majetek. Dlouhodobý majetek se odpisuje postupně během doby své životnosti. Firma si tak sníží zisk a tím i výši vyměřené daně z příjmů. Odpisy se provádějí podle odpisových skupin stanovených zákonem, přičemž osobní automobily jsou obvykle zařazeny do druhé odpisové skupiny s 5letou odpisovou dobou (dle § 30 Zákona o daních z příjmů).

Rovněž bychom chtěli upozornit na zdánlivě samozřejmou věc, že firma může odpisovat pouze vozidlo, které ji skutečně patří a je v majetku firmy. Pokud firma využije službu operativního leasingu, který je v současné době velmi populární, auto firmě nepatří, patří poskytovateli! Co se týče dalších možností financování, jako například finanční leasing nebo nákupy na úvěr, doporučujeme si vždy ve smlouvě zkontrolovat, kdy přechází vlastnictví z poskytovatele na příjemce.

Možnost uplatnit si odpočet DPH

Další výhodou nákupu automobilu pro podnikatelské účely je možnost uplatnit odpočet DPH z pořizovací ceny. Pokud je firma plátcem DPH, může takto ušetřit významnou část z ceny auta. Od letošního roku je výše odpočtu DPH zastropována a lze ji uplatňovat u automobilů do maximální výše pořizovací ceny 2 000 000 Kč bez DPH. Pokud si pořídíte dražší vozidlo, z částky nad tento limit si již odpočet DPH nárokovat nemůžete. Nicméně výše stropu bez problémů pokryje většinu běžných aut i vyšší střední třídy a limituje tak pouze luxusnější vozy. Pokud ovšem budete auto využívat rovněž na soukromé účely, lze nárok na odpočet DPH uplatnit pouze v poměru využívání vozidla mezi podnikatelskými a soukromými cestami!

Následný prodej auta za zůstatkovou cenu

Již při pořízení auta je dobré myslet na to, že jej časem budete chtít prodat. Pokud máte vozidlo zařazené do majetku své společnosti s.r.o., budete jej pravděpodobně chtít prodat po skončení odpisové doby. Když skončí odpisy, hodnota dlouhodobého majetku je účetně nulová a vyplatí se pořídit majetek nový, který bude opět přes odpisy snižovat daňový základ. Reálně ale hodnota auta po 5 letech nulová není a vy jej prodáte za zůstatkovou cenu. Když vozidlo prodáváte z firemního majetku, je výše prodejní ceny tržbou firmy. Prodejem si tak společnost daňový základ naopak zvýší. Naproti tomu pokud automobil ve firemním majetku zařazen není, prodáte jej jako fyzická osoba a výnos z prodeje jde přímo na váš účet bez jakéhokoliv zdanění. Následný prodej auta za zůstatkovou cenu je tak jednoznačně výhodnější u automobilů nezařazených do firemního majetku.

Jak se rozhodnout u nákupu auta a co je výhodnější?

Když vezmeme do úvahy čistě pořízení auta (o provozních nákladech píšeme v textu dále), tak hlavními faktory při rozhodování jsou pořizovací cena vozidla a očekávaný poměr využití mezi soukromými a podnikatelskými jízdami.

U nových automobilů s vyšší pořizovací cenou se pravděpodobně vyplatí nákup na firmu. Odpisy z vyšší pořizovací ceny sníží daňový základ firmy a vyšší odpočet DPH ušetří u nákupu dražšího vozidla více peněz. Pokud ovšem plánujete vyšší podíl soukromých jízd, bude tato výhoda úměrně krácena. Nový vůz razantněji ztrácí svou cenu během let ve srovnání s ojetými vozy, takže následný prodej auta za zůstatkovou cenu bude znamenat větší rozdíl mezi pořizovací a prodejní cenou.

U levnějších nebo ojetých vozů nesníží odpisy daňový základ o tolik, když cenu rozpočtete do 5 let odpisování. I odpočet DPH bude nižší. Pokud navíc autem budete často jezdit soukromě, je to ještě další krácení. Ojetý vůz prodáte po několika letech používání za zůstatkovou cenu, která nebude o tolik nižší, než jaký by byl pokles ceny u nového automobilu. Takže daňový efekt pro firmu by byl nižší, naproti tomu fyzické osobě peníze za prodané auto nebudou zdaněny.

Rozdíly v provozování firemního a soukromého auta

Spotřebu pohonných hmot a další provozní náklady spojené s vozidlem lze účtovat jako daňově uznatelné náklady, pokud jsou tyto výdaje vynaloženy v souvislosti s podnikatelskou činností. Když auto používáte i k soukromým účelům, musí se náklady na pohonné hmoty krátit.

U provozních nákladů lze účtovat dvěma způsoby. Buď můžete uplatňovat provozní náklady dle skutečné výše, nebo paušálně. Uplatňování dle skutečných nákladů je výhodné, pokud je automobil užíván intenzivně. V tom případě platí povinnost vést přesné záznamy o najetých kilometrech a spotřebovaném palivu, tedy vést knihu jízd. Také je nutné uchovávat veškeré nákladové účtenky. Druhou možností je využít paušál a jednotlivé záznamy nesledovat. Je to administrativně jednodušší, a pokud nenajezdíte hodně kilometrů, tak i finančně výhodnější. Kromě paušálu si už ovšem žádné další provozní náklady neuplatníte, například ani parkovné.

Limity použití dopravního paušálu pro provozní náklady

Dalším limitem může také být, že paušál můžete uplatnit nejvýše za tři vlastní silniční motorová vozidla. A pokud je firma plátcem DPH a chcete si uplatňovat nárok na odpočet DPH při nákupu pohonných hmot, stejně musíte nárok prokazovat evidencí a doklady. Tak to stanovuje Zákon č. 235 o dani z přidané hodnoty.

Firma navíc nesmí přenechat vozidlo k užití jiné osobě, takže pro s.r.o. paušál využijete pouze tehdy, když auto nemáte i k soukromým účelům. Aktuální výše paušálu je 5 000 Kč za měsíc. Podnikající fyzické osoby (OSVČ) mohou v případě využití auta i pro soukromé účely paušál využít. V tom případě se u nich výše snižuje na 4 000 Kč (80 %) bez ohledu na poměr užití.

Kniha jízd

Kniha jízd je důležitým nástrojem pro dokládání využití vozidla pro podnikatelské účely a pro rozdělení jízd mezi pracovní a soukromé. Slouží k evidenci jednotlivých jízd, včetně jejich účelu a počtu ujetých kilometrů. Pokud nepoužíváte k uplatnění nákladů dopravní paušál nebo pokud chcete uplatnit odpočet DPH za pohonné hmoty, je vedení knihy jízd povinné. Tato evidence je nezbytná pro prokázání podílu využití vozidla pro podnikání v případě, že je vozidlo využíváno i pro soukromé účely.

Využití soukromého auta pro podnikání

K podnikání můžete využít i svoje soukromé auto, které jste si pořídili do svého majetku jako fyzická osoba. Při použití vozidla, které není v majetku firmy, máte nárok na cestovní náhrady. Daňový režim cestovních náhrad je výhodný, protože nejde o zdanitelný příjem, ale o náhradu vynaložených výdajů. Pro společnost s.r.o. je cestovní náhrada za užití cizího vozidla uznatelným nákladem a pro zaměstnance, společníka či jednatele nejde o zdanitelný příjem. O tomto jsme podrobněji psali v našem starším článku jako o jednom ze způsobů vyplácení peněz z vlastní společnosti s.r.o. Výši nároku za amortizaci vozidla stanovuje vyhláška paušální sazbou za 1 km platnou vždy na daný kalendářní rok. Tím, že je výše stanovena paušálně, je výhodnější pro levnější nebo ojetá auta. Opotřebení u nich pravděpodobně bude nižší než u dražších a novějších aut.


Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?

Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.

Často kladené dotazy 800 010 111