Legislativní novinky pro podnikatele na rok 2023
Je tu leden a nový rok 2023 přináší řadu legislativních novinek pro podnikatele, ať už jde o podnikání formou obchodní společnosti nebo OSVČ. Pojďme se podívat podrobněji na některé novinky v zákonech a povinnosti, které pro podnikání přinášejí.
Je tu leden a nový rok 2023 přináší řadu legislativních novinek pro podnikatele, ať už jde o podnikání formou obchodní společnosti nebo OSVČ. Pojďme se podívat podrobněji na některé novinky v zákonech a povinnosti, které pro podnikání přinášejí.
Zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH
Od letošního roku byl navýšen limit ročního obratu pro povinnou registraci k dani z přidané hodnoty (DPH). Dosavadní limit, který činil 1 milion korun byl rovnou zdvojnásoben na 2 miliony. Mnoho menších firem, které řešily, zda se jim podaří do limitu vejít, to bude mít nyní jednodušší. Vzhledem k obecnému růstu cen zboží a služeb v ekonomice byla hranice 1 milionu korun nebezpečně blízko i pro menší společnosti s ručením omezeným či OSVČ. Takto se vyhnou povinnosti registrovat se jako plátci DPH, což s sebou nese řadu souvisejících povinností a samozřejmě administrativy. Navíc, podnikatelé, kteří v uplynulých letech hranici překročili a museli se k DPH registrovat, budou moci ze systému vystoupit za podmínky, že nepřesáhnou novou hranici 2 milionů korun.
Zrušení elektronické evidence tržeb (EET)
Elektronická evidence tržeb byla již nějakou dobu pozastavena a od nového roku dochází k úplnému zrušení EET. Ministerstvo financí uvedlo, že podíl bezhotovostních plateb výrazně narostl od doby zavedení elektronické evidence tržeb. Také došlo ke změnám v daňových zákonech, zejména k zavedení paušální daně. Uvedené změny snižují dle ministerstva přínos EET, navíc si od zrušení slibují úsporu práce.
Zvýšení limitu příjmů pro paušální daň
Když už jsme zmínili paušální daň, můžeme doplnit, že i pro vstup do tohoto daňového režimu byla hranice od letoška zvýšena. Obdobně jako u povinné registrace k DPH došlo ke zvýšení z 1 na 2 miliony korun. Ministerstvo financí tak mění režim paušální daně, přestože byl zaveden relativně nedávno – v roce 2021. Jelikož je rozpětí příjmů OSVČ po tomto zvýšení širší, došlo k rozdělení do 3 pásem. OSVČ využívající režim paušální daně budou rozděleni do těchto pásem dle výše svých příjmů. Rozdělení do jednotlivých pásem, výšku plateb i kalkulačku paušální daně pro rok 2023 najdete na stránkách ministerstva.
Povinné zřízení datových schránek a elektronická podání
Orgány veřejné správy pokračují v elektronizaci svých postupů, proto zákonodárci zvyšují tlak na využívání datových schránek. Během ledna až března roku 2023 tak budou postupně zřízeny datové schránky povinně všem podnikatelům. Týká se to všech podnikajících fyzických osob (OSVČ) a těch právnických osob, které zatím neměly datovou schránku zřízenou. K čemu slouží datová schránka, jak se do ní přihlásit a jaké má výhody si můžete přečíst v jednom z našich předchozích článků.
Se zřízením datové schránky souvisí i některé povinnosti. Pro subjekty s nově zřízenou datovou schránkou to je zejména povinnost činit s její pomocí všechna podání elektronicky. Vzhledem k blížícímu se březnu bude brzy aktuální zejména podávání daňových přiznání. Nicméně povinnost se týká i dalších podání orgánům veřejné správy.
Novinky u prodeje na dálku – přes eshop i telefon
Přelomem roku nabývá účinnosti novela o ochraně spotřebitele. Přináší novinky i pro firmy, které prodávají své zboží a služby vzdáleně – přes eshop nebo telefonicky.
Pro prodej pomocí eshopu je asi nejvýraznější změnou nový způsob prezentace slev. Zákonodárci chtějí zamezit některým obchodním praktikám, kdy prodejci uměle navýšili cenu, aby ji následně mohli v rámci cenové akce snížit. Případně eshop nabízel zboží ve slevové akci či výprodeji prakticky permanentně. Nově prodejce musí slevu vypočítávat z ceny, jakou si za zboží účtoval v době 30 dnů před poskytnutím slevy.
Oblast reklamací také čekají změny. Pro obchody je pozitivní, že přestože spotřebitel může nadále odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů od koupě, nesmí zboží používat víc, než je nutné k jeho vyzkoušení. Snahou je, aby se zákazníci chovali stejně jako v kamenném obchodě a nedělali si z eshopů levné půjčovny. Některým provozovatelům elektronických obchodů se totiž stávalo, že si zákazník koupil např. společenské oblečení a po 14 dnech jej vrátil zjevně nošené. Za půjčení obleku nebo šatů na ples by v běžné půjčovně musel pochopitelně zaplatit. Obchodník bude moci nově požadovat úhradu nákladů za uvedení zboží do původního stavu.
Změny se dotknou i recenzí, kdy na některých eshopech vznikají pochybnosti, zda recenze opravdu psali reální zákazníci. Aby se falešným či zkresleným recenzím zabránilo, prodejci budou muset kontrolovat, že hodnocení udělili lidé, kteří si výrobek či službu skutečně pořídili. Eshopy musí rovněž informovat, jak tuto kontrolu provádějí.
Co se týče prodeje po telefonu, nově pro uzavření smlouvy pouhý telefonát stačit nebude. K platnosti smlouvy bude nutné potvrdit telefonickou nabídku následně ještě v písemné podobě – listinnou formou, nebo emailem. Po telefonátu tedy zákazník musí ještě písemně potvrdit vůli uzavřít smlouvu.
Další legislativní změny jsou v přípravě…
V letošním roce se chystají i další legislativní změny, které jsou zatím ve fázi přípravy a diskusí. Hodně se diskutuje například novela zákoníku práce, která by měla mimo jiné regulovat práci z domu (home office). Zaměstnavatel by měl kompenzovat paušálně náklady, které zaměstnanci při práci z domova vzniknou. Novela také definuje skupiny zaměstnanců, kterým zaměstnavatel bude muset tento způsob práce umožnit. Půjde například o těhotné ženy nebo osoby pečující o dítě do 10 let. V řešení je také povinnost zaměstnavatelů poskytovat dovolenou i pracovníkům na dohodu o provedení práce nebo o pracovní činnosti. Sledujte pravidelně naše články, budeme vám přinášet informace ohledně novinek v legislativě pro firmy a podnikatele.
Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?
Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.